ارتباط چرتکه با والدین
نوشته شده توسط : maryam

چرتکه ابزاری برای محاسبه بوده است که بطور گسترده در چین حدود 2000 سال مورد استفاده قرار گرفته است و هنوز در ماکائو زنده است.

چرتکه هزاران سال است که در چین مورد استفاده قرار می گیرد ، و اگرچه از زمان اختراع ماشین حساب های الکترونیکی دستی در دهه 1970 محبوبیت آن کاهش یافته است ، اما همچنان در بین بازرگانان و دفتریاران آسیا و آفریقا ، در مغازه ها ، رستوران ها و دکه های خیابانی مورد استفاده گسترده است. . فروشگاه های خانوادگی در هنگ
کنگ و ماکائو ، به ویژه فروشگاه هایی که داروهای سنتی چینی را می فروشند ، از چرتکه استفاده می کنند و در شهرهای چینی در آمریکای شمالی نیز به همین ترتیب است.

عوامل زیادی در قدرت ماندن این دستگاه باستانی م ancientثر هستند - تولید آن ارزان است ، استفاده از آن آسان است و به برق احتیاج ندارد - اما شاید مهمترین عامل همان عاملی است که جایگاه خود را در فرهنگ چین تقویت کرده است. در حالی که منشا چرتکه خود ناشناخته مانده است ، چین می تواند بهترین و گسترده ترین روش برای استفاده از آن را ادعا کند: zhusuan.

در سال 2013 ، سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ، با درک تأثیر گسترده فرهنگی و تشدید نمادین ژوزوان - و با گسترش چرتکه - رسماً ژوزوان چینی را به عنوان عنصر میراث فرهنگی ناملموس برشمرد.

ظهور ریاضیات

چرتکه قدیمی ترین و پرکاربردترین ابزار برای محاسبه در جهان است که در بین النهرین از اوایل سالهای 2700 تا 2300 قبل از میلاد ظاهر شد. بسیاری از تمدن های اولیه ، از جمله بابلی ها و مصری ها ، از یک شکل ابتدایی چرتکه استفاده می کردند ، اما این ایرانیان بودند که چرتکه را به اروپا و آسیا صادر کردند.

اولین سابقه چرتکه چینی ، معروف به suanpan (سینی شمارش) ، تصویری است از یادداشت های تکمیلی هنر ارقام توسط Xu Yue. این کتاب که در سال 190 میلادی منتشر شد ، zhusuan را نیز به عنوان روشی برای انجام محاسبات ریاضی با چرتکه معرفی کرد.

Zhusuan احتمالاً قبل از اختراع سیستم اعشاری توسط ریاضیدانان هندی بین قرن اول و چهارم میلادی قبل بوده است و بر اساس یک سنت طولانی از نوآوری ریاضی در چین بنا شده است.

اولین شواهد برجای مانده از ریاضیات مربوط به سلسله شانگ (1600–1046 ق.م.) به صورت تعداد خراشیده شده در پوسته های لاک پشت است. این سیستم در آن زمان پیشرفته ترین سیستم اعداد در جهان بود که محاسبات را بر روی میله های شماره و در نهایت در suanpan امکان پذیر می کند.

نمای نزدیک چرتکه | عکس آنتونیو سنمارفول

Suanpan به طور معمول از بامبو با هفت سیم یا بیشتر سیم های ثابت یا میله های چوبی متصل به آرماتورهای فلزی ساخته می شد. مهره ها به هر سیم یا میله متصل می شدند ، و در یک طبقه بالا و پایین سازماندهی می شدند. عرشه فوقانی ، معروف به بهشت ​​، دو مهره در هر میله یا سیم حمل می کند که ارزش هر یک از آنها 5 است ، در طبقه پایین ، معروف به زمین ، 5 مهره در هر میله یا سیم حمل می شود که ارزش هرکدام از آنها یک است. این چرتکه 2/5 بود و تا دهه 1850 که چرتکه 1/4 تولید شد ، در استفاده معمول بود.

یکی از مشهورترین دانشمندان چینی چرتکه چنگ داوی (1606-1533) بود. وی منبع كلی روشهای محاسباتی ، راهنمای حساب چرتکه را در سال 1592 منتشر كرد. این كتاب كه 595 مسئله را در 12 فصل تجزیه و تحلیل می كند ، نقشی محوری در سیستم سازی و رواج zhusuan داشت.

با بیش از 100 چاپ در سراسر جهان ، کتاب چنگ همچنان بر ریاضیات تأثیر می گذارد و گسترش zhusuan را برای قرن ها گسترش می دهد. در سال 1600 با پیشگامی در استفاده از چرتکه در آن کشور به ژاپن رسید. هر ساله در 8 آگوست جشنی به یاد او برگزار می شود.

محبوب ترین سبک چرتکه ژاپنی (سوروپان) 1/4 است که هنوز در آنجا تولید می شود.

با پایان سلسله مینگ ، این کتاب به جنوب شرقی آسیا ، اروپا و قاره آمریکا گسترش یافت و به بنیاد جهانی توسعه چرتکه تبدیل شد.

حرکت به دوران مدرن

قرن ها دانش آموزان در جهان چینی زبان ، کره جنوبی و ژاپن zhusuan را در کلاس ریاضیات خود آموختند. تحقیقات نشان داده است که این روش آموزشی توانایی و درک ریاضی آنها را بسیار بهبود می بخشد و آنها را قادر می سازد از همتایان غربی خود بهتر عمل کنند.

در غرب ، کودکان معمولاً ریاضیات را از طریق حفظ ، و درگیر کردن با ارقام به صورت انتزاعی ، می آموزند. با استفاده از چرتکه ، کودکان در شرق درک واضح و مشخص تری از ارقام پیدا کردند. تصور بر این است که این نوع حساب ذهنی مبتنی بر چرتکه باعث بهبود دامنه توجه ، حافظه و توانایی ذهنی می شود.

عکس آنتونیو سنمارفول

در چین ، مسابقات zhusuan بین دانش آموزان با استفاده از چرتکه در طول این مدت همچنان محبوب بود. اما ورود ماشین حساب های الکترونیکی ارزان در دهه 1970 ضربه سنگینی به این دستگاه باستانی وارد کرد. شرکت های ژاپن ، اروپا و ایالات متحده تولید ماشین حساب های قابل حمل سبک و مناسب برای استفاده های شخصی را آغاز کردند که به سرعت در جهان پیشرفته گسترش یافت.

بیشتر مغازه ها و بازارها به اختراع جدید روی آوردند و مدارس دستورالعمل های مبتنی بر چرتکه را متوقف کردند. چرتکه در حالی که هنوز در برخی از گوشه های جهان مورد استفاده قرار می گرفت ، تا حد زیادی از ابزاری با ارزش به شیئی که به عنوان نماد ، هدیه یا قطعه هنری استفاده می شود ، تغییر مکان داد.

حفظ میراث

یونسکو در کنگره میراث جهانی 2013 که در باکو ، آذربایجان برگزار شد ، ژوزوان چین - به همراه کیمچی کره ای و غذاهای سنتی ژاپنی - را به عنوان عنصری از میراث فرهنگی ناملموس ذکر کرد.

از ژانویه 2017 ، چین دارای 38 عنصر میراث فرهنگی ناملموس است که توسط یونسکو ، بیشترین عناصر در هر کشور ، ثبت شده است. از دیگر عناصر برجسته می توان به خوشنویسی ، هنر تراش کاغذ ، حکاکی مهر ، طب سوزنی ، کار ابریشم ، چندین نوع اپرای سنتی و جشنواره قایق اژدها اشاره کرد. جای تعجب است که zhusuan زودتر شناخته نشده بود.

zhusuan که اغلب به عنوان پنجمین اختراع بزرگ - اشاره به چهار اختراع بزرگ: قطب نما ، باروت ، کاغذ سازی و چاپ - توصیف می شود ، در طول قرن ها در فرهنگ چین نفوذ کرده است. فراتر از کاربرد عملی zhusuan به عنوان روشی برای انجام محاسبات ، یونسکو به "نقش حیاتی آن در ایجاد انگیزه در مطالعات ریاضی ، ترویج شیوه های الگوریتمی و تقویت هوش" اشاره کرد.

حتی امروزه به عنوان سهمی در "پیشرفت تکنیک های محاسبه ، طرح های شناختی ، روانشناسی تربیتی و رشد فکری" شناخته می شود. همچنین در زمینه های مختلف خلاقیت فرهنگی ، از جمله آداب و رسوم عامیانه ، زبان ، ادبیات ، مجسمه سازی و معماری تأثیر بسیار زیادی دارد. "

بگذارید حرف آخر را با دانشمند هوانگ ژوهوا بگذاریم ، که به طور گسترده ای "پدر هسته های چین" محسوب می شود ، تا جایگاه مهم zhusuan در تاریخ چین را به ما یادآوری کند.

در اواخر دهه 1950 ، هوانگ در حال کار در شرکت صنعت کشتی سازی چین بود که ماموریت مهم و مخفی ایجاد یک زیردریایی هسته ای را دریافت کرد.

وی یادآوری می کند: "بسیاری از داده های مهم مورد استفاده در توسعه زیردریایی از چرتکه خارج شده است." تیم مسلح به چرتکه و زوزوان خود ، در مدت زمان تنها سه ماه پنج طرح اصلی را بدست آورد. "دانشمندان به مهره ها حمله کردند تا این که هر بخش به یک نتیجه رسید."

اولین زیردریایی به نام Long March ‐ 1 در سال 1970 به آب انداخته شد و چهار سال بعد به خدمت افتاد. این زیردریایی در سال 2016 از رده خارج شد و اکنون در موزه نیروی دریایی چین در چینگدائو در شرق چین به نمایش گذاشته شده است. هوانگ هنوز یکی از چرتکه های مورد استفاده تیمش را در اختیار دارد که نشان از اهمیت اساسی این ابزار و روشی است که آن را - و چین - از قرن دوم میلادی تا عصر هسته ای حمل می کرد.

این مطلب برگرفته از آموزش چرتکه فارسی (http://seositing.blog.ir/1399/06/19/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%DA%86%D8%B1%D8%AA%DA%A9%D9%87-2020) می باشد.
 




:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: